🏚️ Nazwa „Buda” oznaczała szałas, lepiankę lub tymczasową budowlę. Takie osady zamieszkiwali głównie drwale, smolarze i osocznicy (strażnicy leśni).
📊 Ludność na przestrzeni lat:
📌 ok. 1880 r. – 39 domów, 226 mieszkańców
📌 1921 r. – 242 staroobrzędowców i kilka rodzin ewangelickich
⚰️ We wsi do dziś znajdują się dwa cmentarze, staroobrzędowców i ewangelików.
🚂 Przesiedlenia
W 1941 roku większość starowierców została przymusowo przesiedlona do ZSRR (głównie na Litwę). Po wojnie tylko nieliczni powrócili. W 1968 roku mieszkały tu jeszcze cztery rodziny staroobrzędowców, które żyją tu do dziś.
🏠 Dom Piotra Malczewskiego (Buda Ruska 16) – najstarszy we wsi
Jest to klasyczny przykład architektury staroobrzędowców, wzniesiony na początku XX wieku według XIX-wiecznych tradycji ciesielskich:
🪵 Materiał: żywiczne sosnowe bale (40 cm szerokości, 16-18 cm grubości) łączone na "rybi ogon" 🏗️
📏 Rozmiar: 7 × 11 kroków
🏡 Styl: jednotraktowy, wąskofrontowy, symetryczny, z werandą od strony drogi
🌲 Tradycyjna budowa
Staroobrzędowcy pomagali sobie przy budowie. Drewno ścinano zimą, by było trwałe i żywiczne. Transportowano je saniami zwanymi zajdkami lub sukami.
🛖 Pokrycie dachów:
✔️ Słoma 🌾
✔️ Dranice (sosnowe deski układane na zakład) 🌲
✔️ Gont sosnowy 🪵
✔️ Wiór
📖 Źródło: Krzysztof Snarski – „Staroobrzędowcy. Historia, wiara, tradycja”
📸 Fot.: Piotr Malczewski
Napisz komentarz
Komentarze